Ett testamente av popmusikens makthavare

Blogg

KJELL ANDERSSON
Bok: Ingen går hel ur det här – mitt liv med den svenska musiken
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Han har närmast beskrivits som en gudfader inom svensk popmusik.
En person vars makt, idéer och osvikliga fingertoppskänsla antingen styrde artister mot en framgångsrik karriär eller dissade dem redan efter den första demotejpen.
Nu summerar Kjell Andersson sin 40-åriga livsgärning som A&R (Artist & Repertoarman) på skivbolaget EMI med att ge ut självbiografin Ingen går hel ur det här – mitt liv med den svenska musiken.
Och det ska sägas direkt:
För alla oss musikintresserade – oavsett om vi är kritiker, lyssnare eller båda delarna – är den närmare 600 sidor tjocka boken förstås måste-läsning.
Ingen är nämligen bättre lämpad än Kjell Andersson, med den erfarenhet och kunskap han besitter, att inifrån skildra en bransch som när den står i zenit också föder några av våra största popstjärnor.
Men det här är inte bara en berättelse om musik. Det är också en berättelse om revanschlusta och mänskliga tillkortakommanden, sprunget ur Södertäljes påvra arbetarklassmiljö på 50- och 60-talet. Om mamman som 17 år gammal föder sin son efter att ha blivit våldtagen. Pappan som hamnar i fängelse. En otrygg uppväxt. Mobbning. Lögner och svek.
Räddningen blir den närmast besatta kärleken till popmusiken. Den som sedan går som en röd tråd genom livet och som mer eller mindre upptar hela Kjell Anderssons vakna tid.

Det börjar med en demotejp som hamnar i brevinkastet till EMI:s kontor på Tritonvägen i Solna. Avsändaren bor på Blekingegatan 11 på Söder i Stockholm och heter Ulf Lundell.
Kjell Andersson lyssnar igenom tejpen. Han gillar inte allt han hör. Det är oslipat. Inte riktigt färdigt. Men det finns något att bygga vidare på.
Björne Boström kallas in som producent. Studiotid bokas. Ulf Lundell spelar in debutalbumet Vargmåne som släpps den 3 september 1975. Ett halvår senare debuterar Lundell även som författare med romanen Jack och är plötsligt det hetaste namnet för en hel ungdomsgeneration.
För Kjell Andersson är det ett första kvitto på det musikaliska väderkornet, förmågan att i rätt tid snoka upp rätt talanger.
Men det är också startskottet för ett samarbete och ett nära nog symbiotiskt förhållande med artisten och människan Ulf Lundell.
Det hela utvecklas också till en framgångssaga av sällan skådat slag.
Kjell Andersson tar över rollen som producent och musikaliskt bollplank och är en bidragande orsak till att Lundell får stjärnstatus. När albumet Kär och galen, som innehåller den blivande klassikern Öppna landskap, släpps 1982 står de båda på toppen av sina karriärer.
Vid sidan om arbetet med Ulf Lundell hör en hängiven 20-årig popnörd från Halmstad av sig till Kjell Andersson. Han skriver egna låtar och har bildat ett band. Kjell lyssnar och inte heller den här gången sviker intuitionen honom. 1979 spelar Per Gessle och Gyllene Tider in sitt första album och skapar hysteri inte minst bland tonårsflickor med bultande hjärtan.
Eller som Kjell Andersson skriver i boken:
”I stället för att hitta en ung John Holm kommer jag i kontakt med ett ungt popband som låter som en blandning av Elvis Costello & The Attractions och Tom Petty & The Heartbreakers”.


Kanske är det hybris
och känslan av oövervinnerlighet som skymmer sikten. Eller också vill inte Kjell Andersson kännas vid de mörka molnen som tornar upp sig i fjärran. Till sist bryter ovädret ut i en skivstudio i Köpenhamn där Ulf Lundell är på plats för att följa upp succén tre år tidigare. Men Lundell är i usel form. Livet är slaget i spillror. Han ligger i skilsmässa. Han dricker hårt. Han är omöjlig att samarbeta med. Frustrationen och ilskan riktar han mot Kjell Andersson. De båda hamnar till och med i slagsmål. Även om allt kaos så småningom utmynnar i det hyllade dubbelalbumet Den vassa eggen, i dag rankat som en av verkliga svenska rockklassikerna, är det också början till slutet för vinnarkombinationen Lundell/Andersson. För Kjell Andersson är uppbrottet med Lundell inte bara en yrkesmässig förlust. Det innebär också en personlig sorg. De båda försöker gång på gång hitta tillbaka till varandra, men de känslomässiga såren är för djupa och infekterade. Två starka viljor och svajiga temperament som ställs mot varandra. Ingen av dem är villig att kompromissa.


Men Kjell Andersson hittar nya kickar.
Han lockar över Plura Jonsson och Eldkvarn till EMI, där bandet radar upp en mäktig albumtrilogi och så småningom växer ut till den svenska rockens största band. Han ser till att ge Marie Fredriksson en skjuts i hennes solokarriär. Han förvandlar de skånska rockslynglarna Wilmer X till ett kommersiellt slagkraftigt popband utan att för den skull tumma på deras särart. Han pushar Mauro Scocco att göra sina bästa skivor. Dessutom förvaltar arvet efter vispoeter som Taube och Cornelis med snyggt förpackade cd-boxar och samlingsskivor. Men känslan är också att Kjell Andersson sakta men säkert håller på att tappa kontrollen. Svensk popmusik är på väg att byta skepnad. Ambitiösa artistlanseringar ersätts av urvattnade prefabricerade talangjakter i tv. Skivförsäljningen dalar. Musiken är bara ett knapptryck bort i en dator eller en smartphone.


Hösten 2014, 62 år gammal
, ger Kjell Andersson upp och slutar på EMI. Två år tidigare har han börjat skriva på sitt musikaliska testamente. Det är det som nu ryms mellan två hårda bokpärmar och bjuder på oavbrutet spännande och intressant läsning.